onsdag 30 oktober 2013

Uppdatering till den blå dörren

Angående den blå dörren i mitt förra inlägg så har jag nu fått veta följande av min moster;

"Innan det blev allmänt med kyl/frys så gick ett flertal familjer ihop och startade en andelsfrys. Bland dem var vår familj. Var och en hade en liten fyrkant innanför en låst lucka. Utrymmet var inte stort, i mitt minne kan det ha varit motsvarande en till en och en halv hylla i nuvarande frysar. Det var inte mycket men användes väl. Skulle tro att det var före jul när vi tog rätt på en halv gris som det fylldes med kött."  
moster Lilian

Det här var 1958 och kvittot som min moster för övrigt har kvar vittnar om att det kostade 3700 kr att gå med i "frysföreningen".

Så nu vet vi i alla fall vad huset användes till förr i tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar