fredag 19 april 2013

Smöjen




På norra Gotland finns ett ställe som heter Smöjen, eller Tippen, som vissa säger. När jag var där i lördags så var det inte riktigt som på sommaren när solen gassar och stranden är full av soldyrkare. Tyvärr så har det blivit mer och mer folk för varje år som går, men det kan inte hjälpas. Tror att Alex Schulmans artikel i Gotlandsguiden har hjälpt till att dra dit lite folk.
Det finns även ett kalkbrott om man kör över till "andra sidan" och där samlas många turister.  Våra grabbar älska att åka dit och hoppa från kanten. Själv har jag gjort tillräckligt många hopp under min uppväxt där, eller ja, det kan ju ha att göra med lite höjdskräck också på äldre dar!!!!
I alla fall så var det sjukt blåsigt och kallt på Smöjen i lördags, men som vanligt vackert. Havet var som ni ser alldeles turkost inne vid stranden och jag måste säga att vindkraftverken faktiskt är riktigt pampiga där de står.



Klottrarna har hittat ut på landet och måste ha riskerat sitt/sina liv när de satte sina avtryck. Jag vet inte om jag ska tycka om det eller inte. Lite livar det upp den annars så bruna och gråa miljön!

1 kommentar:

  1. Tack för bilderna! Jag är en sedan länge utvandrare, och just nu läser jag en bok av Håkan Östlundh, Dykaren, där det pratas en hel den om kalkbrottet Smöjen. Jag ville se, hur det såg ut på riktigt!

    SvaraRadera