lördag 16 mars 2013

Mjuk tomat & pastasoppa





Tänkte tipsa om en enkel men god lunch som jag bjöd barnen på förra helgen. Det finns säkert massor med olika varianter på den soppan men här är den jag brukar göra. Kommer inte ihåg vart jag hittat receptet för jag har haft det uppskrivet i min ”egen” receptbok i många år.

Det här behöver du;

  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 1 hackad gul lök
  • lite olja
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 burk krossade tomater
  • 4 dl vatten
  • 2 msk kycklingfond
  • 1 1/2 dl grädde
  • salt & peppar
  • 1 dl hackad färsk basilika
  • 2 dl kokt pasta
  • bacon
  • ett gott och nyttigt bröd

Jag hade ingen gul lök hemma så jag tog vårlök i stället och det funkar det med! Hade heller ingen färsk basilika utan torkad och det funkar men färsk blir så klart bättre. Ibland får man improvisera lite och ta det man har.

Så här gör du;

Fräs vitlök & olja mjuk i lite olja. Lägg sedan i tomatpurén så den får fräsa med en stund. Häll i krossade tomater, vatten, fond, grädde och låt soppan puttra ett par minuter. Krydda med salt, peppar och basilika efter tycke & smak. Häll i pastan och servera med knaperstekt bacon och bröd! Smaklig måltid från mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar